Voorjaar 2023 3

5 mei 2023 Oloron Sainte Maria. Wij hebben vandaag 73 kilometer gereden.

Rond 10.00 uur vertrokken van de camping in Saint Jean Pied de Port. Rijden via prachtige route over en door de bergen, bossen en door dorpjes over de Col d' Osquich. Er was ook een alternative route, door Gorges, voor campers beneden de 7 meter. Onze camper is 7.40 en dan nog het fietsenrek. Piet had het wel willen rijden, maar ik ben iets voorzichtiger en wil geen risico's nemen. In Oloron Sainte Maria staan we op een CP dicht bij het centrum. Naar het centrum en cathedraal gewandeld. Even verder is de chocoladefabriek van Lindt. Hebben uiteraard wat chocola gekocht.

Op de CP een drankje gedronken langs de rivier Gave d' Aspe. Heerlijk weer vandaag zonnig en ongeveer 25 graden.

6 mei 2023 Laruns. Wij hebben 35 kilometer gereden.

Kort stukje vandaag via een gemakkelijke en mooie route, dorpjes, bossen weilanden, bergen en kronkelende wegen.

Hier in Laruns staan we op een CP dichtbij een telecabine die ons naar stationnetje waar je met een treintje verder kan voor een prachtig uitzicht over de Pyreneeën. Gaan we morgen of overmorgen doen.

Vanmiddag door de omgeving gewandeld, oa het dorp. Komen tot de ontdekking, door te vragen aan de dorpsbewoners, dat de tourist info gesloten is tot en met maandag, bevrijdingsdag in Frankrijk. De telecabine en treintje pas gaan rijden vanaf 15 mei en de route naar Lourdes over de cols ook afgesloten is. Wij zijn dus te vroeg in het jaar!

Komen even buiten het dorp een kudde schapen tegen met twee ezeltjes op kop en het grappige is dat de schapen de ezels volgen.

Gaan nu via andere weg naar Lourdes. Daarna over de Col d' Aspin en verder.......

Morgen eerst wandelen naar een cascade in de bergen. Paar uur wandelen, maar het weer moet wel goed zijn. Voorspellingen zijn minder goed, regen en onweer!

7 mei 2023 Laruns.

Gisteravond heftige regen en onweer en in de nacht en ochtend regen.

Eerst voor het ontbijt lekkere dingen gehaald bij de bakker bij de CP. Na het overheerlijke ontbijt, ons huisje op wielen wat opruimen en dan klaart de lucht op en zowaar wordt het droog.

Wij besluiten naar de Cascade Séris te gaan wandelen. Hadden geen idee hoe ver het was of hoe het pad er naar toe was.  Hebben er 1 uur en 3 kwartier over gelopen, geklommen en geklauterd, 280 hoogte meters geklommen. Was best pittig voor deze "oude sokken", maar de moeite waard. Het eerste deel werden we begeleid door een hond, deze wilde niet weg, rende voor ons uit en bracht een tak die hij aan onze voeten legde. En wij waren goed genoeg om hem weg te gooien. Even later was hij er weer en ging voor onze voeten liggen.

Er groeien ook vele mooie bloemen langs ons wandelpad.

De waterval was prachtig, maar het laatste stukje was echt klauteren om de waterval in volle glorie te kunnen zien.

Het weer is alles meegevallen, soms klein beetje motregen en soms heel klein beetje zon!

8 mei 2023 Laruns

Vandaag heerlijk weer om te wandelen.  En dat hebben we gedaan. Richting Arriutort waar, naar men ons onderweg vertelt, een prachtig uitzicht heeft. Hebben 2,5  uur geklommen/geklauterd en hadden nog 1,5 uur te gaan. Hebben geklommen van 520 hoogte meters tot 880 hoogte meters. Zijn verstandig, en zijn weer afgedaald. Was te hoog gegrepen voor ons. De wandeling was prachtig, maar pittig. We hebben onze bergschoenen en stokken niet voor niets meegenomen. Heb je hier echt wel nodig.

Morgen rijden we richting Lourdes. In Lourdes zijn we in 2019 geweest en misschien rijden we verder. Weten we morgen.

9 mei 2023  Lourdes. Wij hebben 55 kilometer gereden

Zijn na een bezoek aan de Grotten van Bétharram gebracht te hebben in Lourdes voor overnachting. Waren in 2019 al een keer in Lourdes en dat was genoeg. Nu een nacht en morgen verder.

Grotten waren prachtig en de route er naar toe was ook heel mooi, smalle wegen, hoog en laag, bochten, dorpjes enz..

Gingen vanaf de parkeerplaats met een bus naar de ingang van de grotten, wandelen, met een bootje en tot slot met een treintje door lange smalle gangen van de grotten en werden zo naar de parkeerplaats gebracht. Al met al een mooie middag van een verregende dag.

Zijn toch nog even naar het hele Lourdes gebeuren gewandeld in de regen, staan op 1,5 kilometer van de kerk. Dachten dat we wel konden schuilen in de kerk. Mooi niet, was dicht, maar wel heel veel mensen op het plein. Wij en velen met ons geschuild onder bogen en andere droge plekken. Tevens gesprekjes met mensen uit verschillende landen en verschillende meningen.

10 mei 2023 Sainte Marie de Campan. Wij hebben 42 kilometer gereden vandaag. In werkelijkheid 100 kilometer meer.

Na de regen van gisteren hebben we besloten eerst naar Spanje te gaan. Het weerbericht voor de Pyreneeën geeft voor de komende 2 weken elke dag regen aan.

Dank aan alle volgers voor berichten via de site, WhatsApp enz.. Is altijd leuk om een reactie te krijgen!

Eerst boodschappen gedaan, getankt en toen de route bepalen. Willen over de Col du Pourtalet. Komen er halverwege achter dat die Col afgesloten is. Gaan terug en nu willen we over Col d'Aspin naar Spanje. Schrokken even, er stond weer ferme, maar gelukkig was dat voor de Col du Tourmalet. Deze Cols hebben dezelfde aanrijroute en splitsen zich in het dorp waar wij nu staan. Staan nu op een parkeerplaats even door Sainte Maria de Campan, onderaan de Col d'Aspin.

Morgen over de Col.

11 mei 2023 El Grado. Wij hebben 141 kilometer gereden.

Heerlijk geslapen op deze parkeerplaats. Is in Frankrijk toegestaan om te overnachten op een parkeerplaats waar auto's ook parkeren.  Dit is wel een mooie plek aan de rand van een bosgebied met een riviertje. Staan hier samen met een buscamper uit Duitsland.

Vandaag over de Col en door de Argenouet/Bielsa tunnel naar Spanje. Hopen op wat mooier weer. Was vanmorgen 7 graden en hebben nog nooit zo vaak de kachel aan gehad.

De Col was weer prachtig en voormij ook een beetje spannend, smalleweg en geen vangrail. Op het plateau even gestopt voor wat foto's te maken. Was zo koud, 7 graden. Vorige keer, in 2019, liepen er koeien. Nu heel stil, een enkele fietser, auto of camper. Daarna naar bovengenoemde tunnel en een Col naar de tunnel. Prachtige natuur, flinke klim, afdaling en haarspeldbochten. Te mooi om te beschrijven.

Nu op CP bij El Grado te midden van bergen en bossen Wij zijn in 2019 hier ook geweest. Staan hier met 3 campers, water, afvoer enz..en helemaal gratis.