Romantische Strasse en Oostenrijk 2023

Na wikken en wegen gaan we de Romantische Strasse rijden en dan Oostenrijk in. Willen niet te ver en ook geen problemen met natuurrampen. Horen over overstromingen, modderstromen, branden enz.

Nog even wachten op de oppassers van ons huis. Het plan is 29 augustus te gaan rijden en mogen van onszelf 6 tot 7 weken wegblijven.

29 augustus 2023 Rees am Rhein. 158 km gereden.

Om 09.30 uur gaan rijden. Eerst een paar boodschappen bij de Lidl en ook nog koffiezetten en koffiedrinken met natuurlijk wat lekkers.

Het doel is bij Rees naar een CP te gaan en wandelen langs de Rijn en door het stadje.

Om 13.30 uur waren we in Rees, na een lunchstop bij Arnhem. Via bekende wegen en met redelijk weer, zon en een enkele bui gearriveerd in Rees.

Tijdens de wandeling nog een lekker ijsje gescoord.

Morgen via binnenwegen richting Königswinter. De Drachenfels bezoeken.

30 augustus 2023 Rheinbreitbach. 189 km gereden.

Om 10.00 uur vertrekken we vanaf de CP in Rees en besluiten via b wegen naar Wesel te rijden. In Wesel zoeken we een parkeerplaats om te gaan wandelen door het centrum. Parkeren is gelukt, maar toen ging het regenen......heb koffie gezet en besluiten verder te rijden via B wegen naar Königswinter. Het is blijven regenen tot op de CP. De rit was eerst best mooi, door bossen en dorpen. Regen deerde ons niet..... Bij Keulen en later bij Bonn veel verkeersdrukte, stoplichten en 30 kilometer straten. Schoot niet op. Om 16.30 uur op een CP in Rheinbreitbach. Is dichtbij de Drachenfels. Gaan we morgen naar toe. Volgens de weerapp is het dan beter weer!

CP is bij een verhuurder van campers. Er zijn ongeveer 14 plaatsen. Na een plekje gevonden te hebben moesten we omdraaien, achteruit in het vak. Ook al vonden we het vreemd, toch gedraaid en tevens plekje aan de overkant gekozen. Stonden we ook goed.  Een paar uur later komt er nog een camper, deze mag gewoon staan met de neus naar voren.....vreemd.

31 augustus 2023 Altenkirchen. 50 km gereden.

Om 10.00 uur reden van de CP in Rheinbreitbach om naar de Drachenfels te gaan. Eerst de parkeerplaats voor de campers vinden en dat was wat onduidelijk aangegeven. Toen we deze gevonden hadden eerst koffie en op weg naar de tandradbaan om naar boven te gaan. Ben er bijna 50 jaar geleden ook geweest, maar toch weer leuk. Treintje brengt ons in rustig tempo naar boven. Prachtig uitzicht over de Rijn en de omgeving. Nog een klimmetje naar de ruïne en dan dalen we weer met het treintje naar beneden. Gaan daarna nog even het centrum van Königswinter door en langs de Rijn wandelen.

Onderweg een lekker broodje gegeten bij de stads bakker van Königswinter! Na de wandeling nog even gebak gehaald bij dezelfde bakker! Heerlijk!

Later nog klein eindje gereden via B wegen, klimmen, dalen, door bossen, dorpen en stadjes. Het eerste gedeelte door het Siebengebirge. Hier zijn we al vele keren langs gereden over de A3. Is leuk om eens over smalle wegen er doorheen te rijden.

We hebben op de app. een CP gezien in Altenkirchen. Hier gaat onze route langs. Komt dat even goed uit. Op de CP passen 2 campers. Blijven hier een nachtje en gaan morgen weer verder. Is iedere dag een verrassing waar we een overnachtingsplek vinden.

1 september 2023 Altenkirchen

Vannacht heerlijk geslapen op deze CP naast het Bahnhof. Om 04.00 uur wakker geworden van een stilstaande trein of treinen met veel herrie. Hebben ons omgedraaid en veer verder geslapen.

Het is vanmorgen gaan regenen en de voorspelling is dat het de hele dag blijft regenen. Staan hier best mooi, er is water en stroom voor wat € tjes in de automaat. Besluiten voorlopig hier te blijven. Eerst koffiedrinken en dan de stad/dorp even doorlopen en paar boodschappen halen.

Boodschappen hebben we gehaald, maar toch ook weer een flinke bui op ons "dak". Hebben perfecte regenjacks gekocht, maar gebruiken we toch liever niet!

Veel lekkere dingen gekocht tijdens het boodschappen doen, zalm, kaasjes enz. Men moet zichzelf verwennen met dit weer!

Halverwege de middag werd de regen wat minder. Besluiten gewapend in onze nieuwe regen jacks, even te gaan wandelen. Gaan door het stadje, richting de Bismarckturm. Eerst een weggetje langs een beek, over een paar bruggetjes de berg op en door het bos. Was nog een flinke wandeling van 9 kilometer met toch af en toe een flinke bui.

2 september 2023 Lich. We hebben 120 km gereden.

Het is een stralende dag, zonnig en warm. Hebben een prachtige route gereden, weer over B wegen. Gingen door berg en dal, bossen en dorpen/stadjes. Ook soms smalle wegen, heftig voor de chauffeur, maar wel heel mooi.

Zijn bijna bij de start van de Romantische strasse. Nog ongeveer 130 kilometer naar Würzburg, daar is het begin van de route.

In Würzburg is veel te bezichtigen en willen we wat langer blijven.

Na ons plekje te hebben ingenomen, het laatste op de CP, zijn we het stadje gaan bekijken. Mooi oud centrum met bijna allemaal vakwerkhuizen, kerk, kroeg en een enkele winkel. In het centrum staat een beeld van een paard gemaakt van Ahorn.

De CP is naast een park en bij een kerk. Een vrij nieuwe kerk waarvan de klok heel veel lawaai maakt! Horen en zien vergaat je wanneer de klok luidt.

3 september 2023 Bad Orb. We hebben 74 km gereden.

De kerkklok niet meer gehoord vannacht, wel af en toe een auto langs horen gaan. Vanmorgen wel even de klok horen luiden, maar niet zo overdreven. Normaal geluid!

Al rijdende over mooie kronkelendewegen, bossen,  bergen en of heuvels, en soms korte steile hellingenen afdalingen van 10% net voor je een dorp inkomt waar je bv maar 30 mag rijden. Wij rijden richting Würzburg met snelweg vermijden en komen door deze prachtige gebieden. Staan nu op een CP in Bad Orb op een eenvoudige CP, maar wel met stroom!  Bij een bus en een voormalig treinstation. Er staat een oud locomotiefje en een wagon.

Het lijkt een leuk stadje. Besluiten te blijven. Stad gaan we straks bezoeken!

Het is prachtig weer, warm en zonnig.

Het is een prachtig oud bronnen stadje, met een stadsmuur en vele oude vakwerkhuizen. Wandelen door de oudestad naar het kuurpark.

Bovendien is er vandaag een vlooienmarkt in het Kuurpark van Bad Orb. Verdere info over dit stadje hieronder. Wij hebben er van genoten!

Info over de stad en zijn geschiedenis