Voorjaar 2024 tweede week

Zaterdag 4 mei Grasberg

Vanmorgen de bus van 10.14 uur naar Bremen genomen. Halte is naast de CP, net als de Aldi en de Lidl. Eerst verse broodjes gehaald en wat boodschappen om het weekend te "overleven". Waren rond 11.00 uur in Bremen bij het Hauptbahnhof. Even gekeken hoelaat de bus terug gaat naar Grasberg. Nadat in ons geheugen, wat ook ons soms in de steek laat, opgeslagen te hebben gaan we verder.

Wandelen naar de Marktplatz met heel veel bloemen aus Holland en met vele bekende dingen, o.a de U.L. Frauen Kirche met heel mooie ramen, de stadsmuzikanten, Rathaus en de St. Petri Dom. De Böttcherstrasse, langs de Wezer en door de oude visserswijk Schnoor. Kregen trek en wat gegeten. Na de warme lunch nog langs de Wezer, met mooie oude schepen, gewandeld. Al met al een mooie dag met mooi zonnig weer, ruim 20°.  We hebben 10 kilometer gewandeld in Bremen. En wij waren niet de enige in Bremen het was erg druk, je kon over de koppen lopen.

De bus weer terug naar Grasberg. Bus 630 was heen en terug overvol, gelukkig wel een zitplaats.

Terug op de CP praatje met de buurman uit omgeving Osnabruck.

Morgen verder naar......

Zondag 5 mei 2024 Bad Bramstedt. We hebben 148 kilometer gereden.

Hebben buiten Hamburg gerekend een mooie route gereden, vaak door en langs bossen, dorpen en stadjes.

Zijn nu op een comfortabele CP in Bad Bramstedt. Iets boven Hamburg. Zijn door Hamburg gereden, maar niet op een CP in Hamburg gebleven. Reviews waren niet van dien aard dat bij ons het gevoel kwam, hier willen we blijven.

Twijfelen ook of we wel richting Denemarken zullen gaan. Gaan wel die richting uit, maar het weer moet wel aangenaam zijn zodat het de moeite waard is. En het weer is er momenteel regen en koude. Ook vandaag, de rit naar ons startpunt, af en toe een buitje en koud.

Zijn na aankomst in Bad Bramstedt niet meer het stadje bezichtigd ivm kou en regen.

Mogelijk rijden we richting het oosten, bv Flensburg Rostock, Rügen enz. En dan op de terugweg nog naar Denemarken.

Wat ons opvalt dat we de laatste dagen geen NL camperaars zien. De laatsten zagen we in Herzlake.  Alleen mensen uit dit land, ook heel gezellig, maar vreemd is het wel.

Maandag 6 mei  2024 Schleswig. Wij hebben 88 kilometer gereden.

Na een avond en nacht met veel regen en kou, vanmorgen de zon op de camper. Alles warmt, samen met de kachel,  lekker op.

Vertrekken om 10.15 uur vertrokken van deze CP richting ons doel. Schrijf ons doel, maar ons doel is de reis.

Staan nu op een CP aan de haven in Schleswig. Een CP met 45 plaatsen en wij weer als enige uit NL. Schleswig ligt iets onder Flensburg en ligt aan de Schlei, een prachtig gebied om te fietsen.

CP was, op een paar kleine plaatsen helemaal vol. Maar er ging iemand weg van een ruime plaats en die hebben wij ingenomen!

Zijn langs de haven en de stad nog even door gewandeld om ons enigszins thuis te voelen. Het voelt goed en zijn vanplan een paar dagen te blijven. Het is een stad met mooie oude gebouwen, kerken oa de St Petri Dom, en een schloss. Ook een winkelstraat met bekende en onbekende winkels. Hebben iets nodig en dat vinden we daar. Natuurlijk ook een ijsje gescoord!

Dinsdag 7 mei 2024 Schleswig

Vandaag een fietstocht van 40 kilometer gemaakt, steeds de route gezocht langs de Schlei. Een paar keer gevraagd om de route te vinden om zo dicht mogelijk langs de Schlei te fietsen. De route was prachtig. Eerst een fietspad over een voormalige spoorbaan, langs de Schlei en verschillende prachtige dorpjes. Langs landerijen, bos gebieden enz. Langs een koolzaadveld stond een hertje ons aan te staren! Piet heeft net optijd een foto gemaakt, voor hij/zij ervan doorging. Kwamen door prachtige natuurgebieden met allerlei kreken. Fietsen over een bruggetje en komen uiteindelijk bij een veerpont over de Schei, spreek uit Slei. Besluiten om over te steken en aan de overkant terug naar Schleswig te fietsen. Overgevaren en mensen vragen waar we heen willen en wijzen ons de weg. Mens zijn hier over het algemeen erg vriendelijk en hulpvaardig. Gaan door bossen en dorpen over de gewone wegen en via smalle paadjes en klimmen en dalen. Het is hier best heuvelachtig en dat was soms klimmen en weer afdalen. Dit hadden we niet verwacht in deze streek.

Een vervelende bijkomstigheid is, dat het berekoud is, wel zonnig maar oosten wind, ongeveer 10°. Waren aangekleed met fleecevest, jack en handschoenen. Mag voor ons best warmer worden!

Woensdag 8 mei 2024 Süderlügum. Wij hebben 77 kilometer gereden.

Het beloofd een zonnige  dag te worden, om 10.00 uur al 14°. Zijn we blij mee. En het is vandaag 23°  geworden.

Gaan zo rijden en toch maar onze tour door Denemarken. Ziet er de komende dagen goed uit.

Zijn nu op een CP zonder voorzieningen in Süderlügum, een kleindorpje met veel winkels. Denk omdat het een paar kilometer voor de Deensegrens ligt. Staan hier met 3 campers, maar tijdens onze wandeling zagen we heel veel campers bij de supermarkten staan. Verder een rustig klein dorpje.

Gaan morgen aan onze route door Denemarken beginnen, gekocht bij NKC, Denemarken van stad tot stad. Deze start morgen van Tønder naar het waddeneiland Rømø.

Donderdag/Hemelvaartsdag 9 mei Skærbæk Wij hebben 110 kilometer gereden.

Na vertrek uit Süderlügum via Tønder naar Løgumkloster. In Løgumkloster een korte wandeling door het middeleeuwse dorp met klooster en kloosterkerk.

Gaan verder naar het waddeneiland Rømø over de dam naar het dorpje Juvre met oude boerderijen met heel mooie deuren.

Hebben een rondje over het eiland gereden, was wel mooi met begroeide duinen, vergelijkbaar met het duingebied van Oostvoorne en Rockanje. Het was overal druk en nergens parkeer mogelijkheid. Wilden een CP zoeken en vonden die wel, maar alles was bezet.

Wat gaan we nu doen? Terug naar Skærbæk aan de vaste wal en daar een CP zoeken. Hebben deze gevonden en staan op een CP met prachtig ruime plekken. Inchecken via een automaat, en met stroom. Was best ingewikkeld, maar is gelukt! Staan prachtig!

De highlights vallen ons wat tegen, moeilijk te vinden en niet echt bijzonder. Of ligt het aan ons, zijn we verwend? Misschien komt het ook mede door de kou vandaag, bbrrrr weer berekoud, 14° en een koude wind. Aan het einde van de dag ook nog een buitje.

Vrijdag 10 mei Janderup Vestj. Wij hebben 103 kilometer gereden.

Hebben een prachtig plekje bij een boerderij. De boer is niet meer echt actief boer. Een soort hobby boer met plaats voor 3 campers en prima voorzieningen. Heeft zelf ook een camper en heeft vorig jaar een rondje NL gedaan.

Vanmorgen rond 10.00 uur vertrokken de CP bij Skærbæk. Staan vandaag een aantal highlights op het programma. De eerste, het kleinste schooltje van Denemarken, was te bereiken via een grind pad. Hebben we overgeslagen.

Door naar de stad Ribe, onze tweede highlight. Willen parkeren op een CP in of iets buiten de stad. Alles vol, niet te filmen zo druk met campers. Vinden uiteindelijk een plekje om te parkeren bij een speelpark. Niet al te ver van de stad.

Ribe is de oudste stad van Denemarken en erg mooi en gezellig. Hebben door de stad gewandeld en de Kathedraal bezocht. Ook de oudste en enige Kathedraal van Denemarken. De Vor Frue Kirke. Op de terug paar boodschappen mee genomen.

Daarna gaan we naar Esjberg, rijden langs de kustweg. Zien niet de zee, maar weten dat hij achter de duinen is. Bij Esjberg langs de havens en industrie, was iets minder, maar ja om te komen waar we willen zijn, onze derde highlight! Een beeldengroep Mennesket ved Havet. Heel bijzonder en langs de Noordzee.

Nu gaan we opzoek naar een CP, langs de kust zoeken we niet, maar iets het binnenland in. Eerste lijkt gesloten, hadden er kunnen staan, maar was in een bos en eenzaam. Volgende had geen mogelijkheid om wc en grijswater te lozen. Paar kilometer verder deze gevonden. Blijven 2 nachten, even uitrusten en een wasdraaien. Verder even niets........