Vierde week Frankrijk

15 september 2021 Castellane

Vanmorgen weer regen met wat onweer. Het kan altijd erger, ruim 200 kilometer naar het westen is er heftig noodweer geweest. Tussen Avignon en Nimes info hier. Toch blij dat we hier in Castellane zijn, eenvoudige camping, maar wel alles aanwezig, zelfs wifi! Hebben net de fietsen van de camper gehaald en gaan na de koffie even naar het stadje voor een paar boodschappen. Het is nu droog! Vanaf vrijdag wordt het weer droog, warm en zonnig, gaan we pas verder. Hebben een klein eindje langs de Gorges du Verdon gefietst, langs de D 102. mogen geen campers en caravans rijden, willen we langs de Gorges moeten we een andere weg kiezen, de D 952. Weten nog niet wat we doen. Wij willen ook graag naar de kust rijden, keuze stress.

Tijdens onze fietstocht ging het weer regenen, een dikke bui, en even later weer een waterig zonnetje. Zijn nog even naar het plaatsje gefietst en door het centrum gewandeld met winkeltjes, restaurantjes en een pleintje en bij de bakker wat bij de koffie gehaald. Nog buiten koffie gedronken, maar al snel was er de volgende bui!

16 september 2021 Castellane

Na een avond en nacht met hevige regen en soms onweer schijnt nu de zon weer!

Vanmiddag een wandeling door het bos en over de berg richting La Garda. Een wandeling van 1,8 kilometer. Zijn boven gekomen, maar was zwaar. Dachten, voor een klein eindje hoeven we geen bergschoenen aan en stokken mee. Hadden we beter wel kunnen doen. Het was steil en glibberig. Terug zijn we via de weg gegaan, 3 keer zolang, maar iets veiliger.

Onderweg weer regen en onweer, maar morgen is het weer mooi weer zegt men ook hier op de camping. Gaan morgen richting de kust, Cagnes sur Mer. Ligt tussen Cannes en Nice.

17 september 2021 van Castellane naar  Cagnes sur Mer. 95 kilometer gereden.

De zon schijnt en wij gaan verder, maar eerst alles ontdoen van de blubber. Na al die regen zit alles onder de blubber, electra snoer, deur matje, blokken, om onze camper waterpas te stellen en onze camping "klompen".

Is nu 10.30 uur en we gaan rijden, eerst tanken en dan de route vervolgen naar de kust.

Na vele stops, koffie, lunch, foto stops en boodschappen waren we rond 16.00 uur op de Camping Val de Fleurie. Tot Grass Route Napoleon en toen richting Nice. Weer prachtige route langs bergen en dalen. Laatste 20 kilometer langs D weggetje. Smal,  bochten, hoog/laag.met rotsen rechts. En ik maar zeggen: "pas op je spiegels" bij tegenliggers!

Als toetje kregen we nog de drukte van de stad.....pppffff.

Kenden deze camping en wisten waar hij lag, lijkt of het nu veel drukker was om er te komen. Voor Piet zwaar, maar geniet nu van zijn wel verdiende rust!

Was weer prachtig weer, zonnig en 30 graden!

Morgen op de fiets naar Cannes of Nice.

Op de eerste twee foto's zie je de wegen die we moesten gaan. Voor wie deze route nog nooit gereden heeft, het is prachtig, maar ook best pittig met camper of caravan.

18 september 2021 Cagnes sur Mer

Vandaag op de fiets gestapt en naar Nice gefietst. Is nog niet eenvoudig. Waren 3 jaar geleden ook op deze camping en weten nog ongeveer de weg, maar gaan toch even langs de receptie voor een plattegrond. Is wel prettig om bij ons te hebben. Is 4 kilometer naar de kust. Eerst nog redelijk rustig op  de weg, maar hoe dichter bij de boulevard hoe drukker. Kijken goed uit en stappen af als het onveilig wordt. Eenmaal aan de boulevard is er een fietspad en dat volgen we tot aan de haven van Nice. Stoppen meerdere keren om even op een bankje uit te rustend en kijken uit over de zee, het vliegveld en de haven. Op de terugweg nog even de stad in. Parkeren onze fietsen en gaan al wandelende de stad in en komen op een plein waar een boekenmarkt is, maar er zijn ook ijszaken en dan is het tijd voor een ijsje! Wandelen ook nog even de smalle straatjes in met winkeltjes en restaurantjes. Nice is een mooie oude en gezellige stad, maar vreselijk druk.

De terugweg fietsen we in een keer door en vinden de weg omhoog naar de camping zonder problemen.

19 september 2021 Cagnes sur Mer
Was weer prachtig weer, zonnig en 28 graden, maar wel harde wind, bijna storm. Zijn vandaag op de fiets naar Antibes geweest. Tegenwoordig helemaal fietspad langs de kust. 3 jaar geleden was er vanaf Villineuve Loubet alleen een fietsstrook langs de drukke kustweg. Ook vandaag weer erg druk met auto's, fietsen, elektrische stepjes en skelters, en nog veel meer dingen op wielen. Wat wel opvalt hier, dat soms ook nog jonge kinderen, rond de 8 jaar op die stepjes en skelters zitten.
Is op het fietspad nog oppassen en zeker met die harde wind, je wordt soms weggeblazen.
De tocht was er een met veel verkeer, maar ook met mooie uitzichten over de zee, havens en schepen. Zijn eerst rond het fort gewandeld, langs de haven en ook de mooie oude stad Antibes door gewandeld. Het fort hebben we 3 jaar geleden een rondleiding gehad, was toen echt heel interessant.
Het is heel gezellig in Frankrijk, de vorige camping gesprekjes met Franse jongelui. Op deze camping staan we met aan weerzijden jonge Nederlandse stellen. Zijn heel aardige jonge mensen. Onze overbuurman is een Fransman, heeft Piet geholpen om de fietsen weer op de camper te plaatsen. Leuk toch allemaal.
Vanavond afgerekend op de camping, ook ons aan de camper bezorgde pain complet, baguette en croissants. Deze laatste zijn over heerlijk, maar ook het andere brood is prima.
Morgen reizen we verder, weten nog niet waar we morgenavond zijn, rijden langs de kust. Zijn we het zat dan zoeken we een CP of camping.

20 september 2021 van  Cagnes sur Mer naar Sainte Maxime. 95 kilometer gereden.

Vandaag een rijdag, tour langs de kust naar het westen, en som net even het binnenland in, door en over het L'Esterel massief. Wordt weer saai om om hier te plaatsen, maar was weer een prachtige route, over en door de bergen van Cannes tot Frejus. Na Frejus richting Sainte Maxime. Was iets minder, veel gebouwen, winkels, industrie enz.

Nu op CP bij Sainte Maxime, grote CP met alle voorzieningen voor € 10,00.

Nu even uitrusten. Was best een pittige tocht voor de chauffeur!

Het plan is morgen Sainte Maxime door te wandelen en overmorgen verder naar het westen te gaan. Zijn hier al meer geweest, maar willen mooie korte routes rijden en dan moet je ook overnachten! Saint Tropez slaan we over deze keer! Onze boot is toch verhuurd........

Vandaag zonnig en warm, 32 gr. Mooie bijkomstigheid, zonnepanelen laden accu snel weer op tot 100 %!

21 september 2021 Sainte Maxime

21 september, het begin van de herfst heb ik vroeger geleerd. Hier in Zuid-Frankrijk nog niets van te merken, vandaag 29 graden en zon.

Rustige dag, heerlijk naar het strand en langs het strand en de haven gewandeld. Op de boulevard in de schaduw op een bankje gezeten, kijken naar de zee en niet te vergeten mensen kijken. Keurig gekleed of soms niet.....een vrouw zien lopen, redelijk bejaard, redelijk gezet in een super kort broekje al wandelend over de boulevard. Heb ik plaatsvervangen schaamte!

Ook door het centrum gewandeld. Een foto gemaakt waar we al twee keer eerder een foto gemaakt hebben.

Morgen weer verder naar het westen, omgeving Toulon.