Eerste week Frankrijk

25 augustus 2021 Capelle aan den IJssel naar Strépy-Thieu 225 km

De dag begint iets vroeger dan normaal, om 06.30 uur staan op omdat er ook nog wat laatste dingen in de camper moeten en Piet het grotendeels alleen moet doen omdat ik met een wond aan mijn linker arm niet zwaar mag tillen. Er is een flinke "jaap" ingemaakt ivm plaveiselcelcarcinoom. Gisteren nog een flinke nabloeding, dus ik ben extra voorzichtig, wil wel graag op reis!
Maar nu over de reis. Om 09.00 reden we van de parkeerplaats en dan gewoonte getrouw langs de supermarkt, boodschappen voor de eerste dagen. Dan richting Strépy-Thieu, we willen daar langs het water overnachten, maar boven dien de scheepsliften zien. Er is hier een CP=camperplaats, zonder voorzieningen, langs het Canal Du Centre.
We gaan over de snelweg, Nederland kennen we wel, is weinig nieuws over te vertellen en via de snelweg langs Antwerpen en Brussels is ook nog weinig moois te zien, vind ik altijd. België moet je snel doorheen! Maar van snelheid was geen sprake, heel veel file. In de omgeving van ons doel van de snelweg af en de scheepsliften bezoeken, eerst de nieuwe en toen naar de oude scheepsliften waar de CP is. Het is redelijk weer vandaag en we gaan een eindje wandelen om ook de bovenkant van de sluis te kunnen zien. Bij de nieuwe liften waren we met de camper naar boven gereden. Heel bijzonder om te zien en te lezen hoe een en ander werkt!

Ook buiten koffie en thee gedronken en ons borreluurtje gehouden. Schepen en bootjes zien varen richting de nieuwe sluis.
Info over de Scheepsliften
Vanavond een plan gemaakt om morgen richting Reims te gaan.

26 augustus 2021 Strépy-Thieu naar Rozoy-Sur-Serre 120 km

Vannacht heerlijk geslapen langs de oever van het Canal du Centre bij de scheepsliften van Strépy-Thieu. Zien wat regen druppels op de camper en de conclusie is dat het vannacht geregend heeft. Hebben we niets van gemerkt, dus zal het niet veel geweest zijn. Na het ontbijt vertrekken we en rijden via binnenwegen richting ons volgende doel. Het eerste stukje door België over zeer slechte wegen. In Franrijk via N en D wegen, hier soms ook wat oneffenheden in de weg waardoor je door elkaar rammelt. We komen door kleine en oude dorpjes met in het midden de kerk. Wij weten dat er meestal een kerkplein is waar je even kan parkeren om koffie te drinken. En dat hebben we dus gedaan. Het dorp dat we naderden zagen we de kerk en ja hoor, een plein om te parkeren voor een heerlijk zelf gezet kopje koffie. Nu met de 220 volt aan boord gaat dat prima. Genoeg zon om zonnepanelen op te laden al is het half bewolkt. Onderweg zoeken we op de camper app van NKC een plaats om ons toilet te legen en eventueel water te laden en te lossen. Vinden iets in Rozoy Sur Serre, is iets meer naar het oosten, maar dat maakt niet uit, wie weet wat we voor moois we tegen komen. Is ook werkelijk zo, mooie achtbanen om over te rijden, bossen, landerijen en dorpen. Dit soort routes noemen we altijd "fietstochtjes" met de camper. Lekker toeren en ons vergapen aan alles wat we onderweg zien. Soms heel mooi, maar ook kan iets heel lelijk zijn.
Aan gekomen bij de serviceplaats zien we ook nog een mooie CP met 5 verharde plaatsen met gras aan de kant. Er zijn er nog 2 vrij en 1 daarvan is voor ons. Hoe mooi kan men het hebben. Doen wat we willen doen, wc  en water lozen en water laden en kiezen ervoor om hier een nachtje blijven. Gisteren een gratis overnachting en vandaag weer. Dat heb je in Frankrijk heel veel, gratis plaatsen bij stad en dorp, denk voor de winkeliers, maar moeten ze hun winkel wel open hebben!

Gaan voor een wandeling door het dorp. De rivier de Serre is een bijna droge sloot. Op zoek naar een bakker waar men ook kan koffiedrinken, maar helaas alles dicht. Hadden lekker koffie met wat lekkers willen scoren. Ook de slager was dicht. Zo is er weinig te verdienen voor de middenstand! Ook de kerk staat in de steigers en verder is het hele dorp aan wat onderhoud toe! CP is prachtig, maar het dorp valt tegen.
Koffie en borrel buiten. Is niet echt warm, maar net te doen! Vandaag een half bewolkte dag.
We staan hier prachtig, net buiten het dorp in het groen!

27 augustus Rozoy Sur Serre naar Mesnin-Siant-Père 210 km

Na de ochtend rituelen, vertrekken we om 09.30 uur van de mooie CP in Rozoy Sur Serre richting Troyes. Zijn niet vanplan in Troyes te overnachten maar zoeken CP in de buurt. Vinden een CP aan het Lac d' Orient. Hier zijn we jaren geleden ook op een camping geweest en veel gefietst, o.a. rond het Lac. De CP is gratis, met camperservice en giga groot en helemaal vol met campers. Staan er zeker 50, meest Fransen, maar ook Belgen en Nederlanders! Voor één nacht prima, maar langer is niet echt iets voor ons, onrustig en rumoerig!
De rit hier naar toe was goed, maar wat saaier dan de rit van gisteren. Lange rechte N en D wegen, dorpen waar we niet langs de kerk komen om op het kerkplein koffie te drinken en een enkele stad. De wegen waren wel een achtbaan met het zicht op soms een enkel bos, veel landerijen waarvan de oogst al binnen is en velden met zonnebloemen.
Gaan na een parkeerplaats op deze CP te hebben gevonden een wandeling langs het meer maken en naar de camping waar we al een paar keer gestaan hebben, Camping Lac D'Orient.

Vanmorgen was onze lithiumaccu bijna leeg, door het vele gebruik van 22o volt. Nu weer helemaal opgeladen en de airfryer proberen.  Gebruikt wel veel stroom, maar frietjes zijn gebakken en we hebben nog voldoende stroom over om TV te kijken en thee en koffie te maken. Het gaat goed. O ja ook vanmorgen de stofzuiger gebruikt. Kan allemaal zonder aan de stroompaal te staan!

28 augustus 2021 Mesnin-Saint-Père naar Neuvy -Le Barrois 225 km

Ons plan was naar een camping langs de Loire in Nevers te gaan. We waren daar in het verleden ook een paar keer geweest.  Hebben niet gereserveerd, dit doen we eigenlijk nooit, alle mooie plaatsen waren bezet. Er was er nog één, maar het was ook één die niemand zou kiezen. Konden ook nog langs de rivier staan zonder stroom, maar nu wilden we wel weer eens accu's opladen en gewoon zonder opletten alles gebruiken. De stad Nevers hebben we in het verleden al een paar keer gezien, dus dat hoeft niet meer. We zijn doorgereden en op de app. gezocht naar een CP. Vonden een CP 21 kilometer van Nevers in Neuvy Le Barrois, te bereiken via een smal weggetje, een dorpje met een kerk en 10 huizen. Maar het verrassende was dat we hier in het verleden gefietst hebben. Kwamen op heel mooie plaatsen, le pont canal  over de Loire, langs de rivier de Allier en langs het dorpje Apremont sur Allier met een museum en mooie tuinen. Ook de CP is geweldig, boerderij, vriendelijke mensen, dieren en helemaal vrij uitzicht. Ver van de bewoonde wereld. Geen kroeg, restaurant enz. Hebben gelukkig onderweg nog wat boodschappen gedaan. Kunnen ons dus een paar dagen redden! De rit hier in zijn geheel was ook best mooi. kronkelende wegen, hoog en laag, door dorpen en steden en niet te vergeten veel rotondes. Deze hebben ze uitgevonden in Frankrijk!

Het plan is hier een aantal dagen te blijven.

Wil iedereen bedanken voor de reacties op dit blog! En met mijn arm gaat het goed. Drukverband is eraf, op 2 september wordt ik gebeld of alles goed is weggehaald. Nog 9 dagen, dan mag ikzelf de hechtingen er uithalen!

Er is hier geen wifi, heb van mijn telefoon een hotspot gemaakt, maar zelfs internet via 4G is hier moeilijk! Kan geen foto uploaden.

29 augustus 2021 Neuvy le Barrois
Even terug komen op mijn verhaal van gisteren dat er geen kroeg en restaurant in het dorp is. Is er dus wel! Tegenover de kerk is een café, restaurant, kruidenier en bakker, alles in één. Blijven hier een paar dagen dus mochten we wat nodig hebben of uiteten willen, dan is dat mogelijk.
Vandaag eerst "ons" dorp door en daarna richting Apremont sur Allier. Een schilderachtig dorpje. Vandaar door naar Le Pont Canal Guétin er is en tweetraps sluis. Het Canal gaat over de Allier en langs de Loire. Wij gaan verder via het Canal Latéral a la Loire naar Nevers. een mooie fietstocht van 55 kilometer, heen en terug. Onderweg zagen we bootjes varen en de mensen zwaaien en uiteraard zwaaien wij terug. Wat ook opvalt dat in de Bourgogne bijna iedere fietser die je passeert groet en wij groeten uiteraard terug. Heel veel mensen wensten ons vandaag een bonjour!
Het was heerlijk fietsweer, half bewolkt en rond de 20 graden.

30 augustus Neuvy le Barrois

Heerlijk geslapen op deze rustige CP. Zondag was hij vol, de 6 plaatsen plus 2 campers in het weiland. Nu staan we nog samen met een Duits stel en wij beiden reizen morgen verder.
Vandaag een Route de Velo langs de Loire gereden. Eerst langs de Allier en toen de bordjes richting de Loire. Eerst was het heel duidelijk aangegeven, maar kwamen bij een brug die zouden we, volgens de bewegwijzering, over moeten. Kwamen op N en D wegen, dit is altijd minder leuk fietsen. Maar mooi is wel dat automobilisten goed afstand houden van fietsers in Frankrijk en kunnen ze niet passeren ivm tegenliggers, blijft men wachten tot de weg vrij is. Later weer op de route, fietst gezelliger. De route loopt niet altijd even dicht langs de Loire, vaak beboste uiterwaarden en weilanden. Maar al met al een heerlijke route langs een stukje van de Loire!

Vanmorgen toen we op de fiets stapten viel er een enkele regendruppel.  De hele dag ging het zo door. Wolken, zon en een enkele regendruppel. Rond 20 graden. Fietstocht van 48 kilometer.

31 augustus 2021 Neuvy le Barrois naar Roanne 160 kilometer.

Rond 10.00 uur reden we van de CP, water ingenomen, waterlozen en WC schoonmaken. Rijden over D en N wegen, langs en door dorpen en een enkele stad. Prachtig zonnig weer, eerst 22 gr. en dat liep op tot 26 gr. Route ook weer mooi, klimmen en dalen, kronkelend door het mooie heuvelachtige landschap met bossen en weilanden met koeien en schapen. Velden met mais en zonnebloemen. Een lust voor het oog. De heuvels worden al best pittig, maar wil het nog geen berg noemen. Onderweg koffie en lunch stop uiteraard. Onderweg ook nog weer even boodschappen ingeslagen. Eten, drinken en borreluur moeten toch door gaan!

Waŕen rond 15.00 uur op de CP aan de haven van Roanne aan de Loire. Camper neer gezet, koffie zetten en drinken en de stad even in. Eerst de tourist info zoeken. Was niet eenvoudig, maar een aardige jonge Fransman is een heel eind met ons meegelopen. Hij liep een aardig tempo en vroeg steeds of we hem bij konden houden. Heel lief! Bij de tourist info stadsplan en fietsplan met uitleg gekregen. Hoor wel eens van mensen dat Frankrijk een mooi land is, maar dat het jammer is dat er zoveel Fransen  wonen. Ben ik het absoluut niet mee eens. Hebben al meerdere keren, ook in het verleden, veel positieve ervaringen met de Fransen!

Later de stad even door, ijsje gegeten, maar onze ervaring met het ijs in Frankrijk, is niet meer doen, maar ja, Piet is ijs verslaafd! Het centrum van Roanne is versierd met allemaal vlinders, ziet er gezellig uit!

Bij de camper borreluur en wat eten. Heb een hartige taart gemaakt!

Morgen fietstocht langs het canal, langs de Loire is niet mogelijk volgens de dame bij de tourist info!

Allemaal heel erg bedankt voor het "meereizen" en de gezellige berichtjes!