Reis naar Italiƫ 1

27 april 2022 van huis naar Blégny, België 235 kilometer

Om 08.30 uur gaan we vol goede moed rijden. Hebben de oppassers voor ons huis eerst wegwijs gemaakt. Het is toch belangrijk mensen in huis te hebben in deze tijd.

Wij gaan eerst even langs de supermarkt om voor een paar dagen boodschappen in te slaan. Onderweg begon weer de narigheid, een lampje op het dashboard gaat branden, wat nu weer? Kunnen uit beschrijving van de camper niet begrijpen wat er aan de hand is. APK en beurt gehad, denk je dan zal dat gedeelte wel in orde zijn. Nee dus. Worden er een beetje moedeloos van. Bellen de garage, maar weten eigenlijk wel dat daar niemand is op Koningsdag. Gaan eerst maar boodschappen doen. Daarna zien we wel verder. Na het boodschappen doen eerst koffie en starten de camper. Lampje is weer uit.

Gaan dan toch maar richting ons doel. Ik schrijf doel, maar een echt doel hebben we niet. Willen een richting rijden en als we het zat worden zoeken we een CP= Camperplaats. Onderweg nog een paar keer het lampje aan en dan weer uit. Morgen bellen met Fiat Nederland en of de garage waar de camper in onderhoud is.

De reis ging via Breda, Tilburg richting Maastricht. Over de Belgische grens en richting Luik. Iets voor Luik afslag naar Blégny. Eerst snelweg, weinig over te vertellen bij de afslag naar Blégny werd het wat spannender, steile wegen, haarspeldbochten en bossen.

Zijn nu in Blégny, België. Mooie gratis camperplaats bij een oude kolenmijn, park, speeltuin en restaurant. Er is water en we kunnen morgen ook ons toilet en grijze water lozen.

Kijken even in een foto museum van de kolenmijn. Vroeger wel eens in een kolenmijn in Limburg  geweest. Hoeft nu even niet. Gaan even wandelen over en om een berg, met een trap met 204 treden naar de top. Mooi uitzicht over de omgeving. Later een praatje met onze buren. Ondanks de storing in de camper, toch een aangename dag.

28 april 2022 Blégny-Grace-Hollogne-Redange 164 kilometer gereden.

Vanmorgen hulpdienst gebeld omdat we met een brandend waarschuwingslampje niet verder durven rijden. Pechhulp komt en regelt garage waar het probleem wordt opgelost. Kunnen er wel zelf heen rijden. Een Fiat garage in Grace-Hollongne. Er zijn nieuwe remblokken geplaats. Was in paar uurtjes klaar. Zijn naar CP in Redange, Luxemburg gereden. Deze CP kennen we nog van vorig jaar.

Verder niets leuks gedaan. Gaan morgen richting de Moezel en hopen van de reis en van de omgeving te gaan genieten.

29 april 2022 Redange-Redange

Heerlijk geslapen op de CP in Redange.

Alles is gerepareerd en we kunnen rustig aan verder. Zien wel waar we vanavond zijn. Zijn in Redange gebleven vandaag. Heerlijk weer, gezellige mensen om ons heen en een mooie wandeling gemaakt, naar een dorpje en door het bos.

30 april 2022 Redange- Saint Ingbert 163 kilometer gereden

Rond 10.00 uur reden we van de CP in Redange. Mooie gratis CP met alles wat een camperaar nodig heeft. Hadden eerder weg willen gaan, maar gezellig kletsen met de "buren" hield ons even op. Onze overnachtingsplekken/CPs vinden  we op de app. van campercontact, NKC. En soms zijn we er al eerder  geweest en weten ze te vinden zonder app.

Vanmorgen was het fris en vandaag half bewolkt. Gisteren aan het einde van de dag de eerste regenbui van deze reis. Het is de afgelopen dagen redelijk weer geweest, zonnig en tussen 15 en 18 graden. 's Nachts en in de ochtend koud. Kachel even aan en het was binnen gezellig warm. Hebben dus niets te mopperen!

Eerst richting Saarburg, door en over de heuvels of zijn het bergen?  Wij noemen dit soort tochtjes over smalle wegen; "fietstochtjes met de camper."

Druivenranken langs de hellingen van de heuvels met  nog maar een paar blaadjes aan de ranken, koolzaad velden, fruitbomen en nog veel meer groen wat ik geen naam kan geven. Schilderachtige dorpjes en mooie vergezichten. Rijden langs de Moezel, later langs de Saar. Het zijn korte steile hellingen, klimmen en dalen en kronkelende wegen waar je elkaar maar net kon passeren. Door Saarburg gereden en voor een paar dagen boodschappen ingeslagen. Geluncht op de parkeerplaats van de supermarkt. Besluiten nog wat verder te gaan rijden. Hebben een CP gevonden in Sankt Ingbert. Een gezellig stadje in de buurt van de A8. Morgen weer verder naar.......

1 Mei 2022 Saint Ingbert-Hülben 242 kilometer gereden.

Gaan straks weer rijden. Heerlijk geslapen, maar wat ons opvalt dit jaar, dat de nachten en de ochtenden berekoud zijn. Hebben nog nooit zo vaak de kachel aan  gehad, elke morgen!

Gisteravond gezellig naar Claudia de Breij gekeken onder het genot van een hapje en een drankje.

Was weer een mooie route vandaag. De route ging afwisselend via de autobaan en binnenwegen, door de bergen, bossen en heuvels. Het groen is zo afwisselend, zo iets als 50 tinten groen. En ook hier weer druivenranken met alleen nog enkele blaadjes!

Hebben deze CP ook weer gevonden via de app. van Campercontact.

Maken een wandeling in de omgeving, heuvelachtig met af en toe een boerderij met o.a. fruitbomen in bloei. In de verte een bos waar ons wandelpad naar toe gaat. Vragen aan mensen, die ook aan het wandelen zijn of je rond kan wandelen. Kan wel, vertellen ze, maar zij weten het niet zeker. Besluiten dezelfde weg terug te nemen.

Het was overdag lekker weer, halfbewolkt en rond de 16 graden. Drinken in de "hut" ons drankje. Aan het einde van de middag nog een buitje voor het stof. Daarna scheen de zon weer!

Komen elke dag beetje dichter bij Italië. Hopen daar op wat warmer weer!

De foto's die ik vandaag gemaakt heb zijn gedeeltelijk onder het rijden en door het raam genomen.

De foto's van ons met de blauwe vesten, deze vesten zijn speciaal voor ons gemaakt met een logo van Laika.

2 mei 2022 Hülben-Biberwier 253 kilometer gereden.

Het plan is naar Biberwier te rijden vandaag, onderaan de Fernpass. Hebben water geladen en het afvalwater achter gelaten........

Het is een mooie rustige gratis CP, ook eventueel met stroom. Hebben wij niet nodig. Alles is gisteren goed opgeladen. In Biberwier gaan we voor paar dagen  naar een camping.

Biberwier en omgeving kennen we goed van wandelen en skiën in het verleden. Waren twee jaar geleden ook een nachtje op deze camping.

Zijn nu op de camping in Biberwier en dat is niet zonder slag of stoot gegaan. We willen in Reutte even wat boodschappen halen, is de weg afgesloten. Terug naar een eerdere afslag. Na het inkopen doen richting de Fernpass. Weer een omleiding, we worden door Heiterwang geleid om weer op de weg naar de Fernpass te komen en zo in Biberwier. Even voor de afslag Biberwier file ivm weg onderhoud. Weet dat weg onderhoud nodig is, maar liever niet als wij er zijn, hihihi. Verder een mooie rit geweest langs autobaan en B wegen.

Willen hier paar dagen blijven voor we naar Italië gaan, kunnen vanaf hier de pass over! Gaan dan door naar de Reschenpass.

3 mei 2022 Biberwier

Wakker geworden met de zon op onze camper. Men zegt toch, na regen komt zonneschijn! Gistermiddag tegen 5 uur ging het flink regenen tot laat in  de avond.

Straks wandelen door het Moosdal naar Lermoos, oude bekenden een bezoekje brengen. Vandaag verwacht men weer regen rond 5 uur en hopen voor die tijd weer in de camper te zijn!

Het was een mooie wandeling door het Moosdal naar Lermoos, met zicht op de Zugspitze, Ehrwald en Lermoos. Het was een een 'warm" weerzien met oude bekenden. Heel gezellig! Het zou gaan regenen vanmiddag. Hadden regenkleding meegenomen, maar niet nodig gehad. Op de camping hoorden we een donderklap.

Heeft even geregend, maar nu schijnt de zon weer!

4 mei 2022 Biberwier-Bolzano 222 kilometer gereden.

Vandaag is de voorspelling regen en we rijden verder richting Italië. Hoever we komen hangt af van wat we allemaal te zien krijgen. Weten het wel ongeveer omdat we deze route al vaker gereden hebben, heen en terug naar Italië, met de caravan. Deze route vinden wij mooier dan de Brenner over!

Het was een geweldig mooie route, via Fernpass, Gurgltal, Kaunertal en langs de Reschensee, Reschenpass, met vele schilderachtige dorpen en stadjes. Langs de toren in de Reschensee. Mooi om te zien, maar de geschiedenis is minder leuk. Later na de pass, langs vele fruitboomgaarden tot aan Merano.

In Merano zou een CP zijn, maar helaas nu niet beschikbaar. Hebben in Merano even koffie gedronken en zijn doorgereden naar Bolzano/Bozen. Perfecte CP met water, afvoer en stroom. Uiteraarde niet gratis.

Blijven hier een nachtje en hebben besloten morgen naar Peschiera aan het Gardameer te gaan voor een paar dagen.

Nu in Bolzano 24 graden, onderweg nog fris en afwisselend regen en zon!

Ook weer wegopbrekingen waardoor er regelmatig een file was. Genoeg te zien, dus van verveling was geen sprake.

5 mei 2022 Bolzano-Peschiera. 154 kilometer gereden.

Iets minder goed geslapen door treinen die laat in de avond en vroeg in de ochtend langs denderen. CP is opzich niets mis mee. Voor paar € heb je een  overnachting met alle services en stroom. Nu stukje verder rijden naar het Gardameer, Peschiera om een paar fietstochtjes te maken naar wat plaatsen waar in we in het verleden ook geweest zijn.

Hebben een mooie route gereden. Over de Via Nazionale naar Peschiera del Garda en waren om 14.30 uur op camping Bella Italië aan het Gardameer. Onderweg aan weerskanten bergen en in het dal, fruitboomgaarden, wijngaarden, dorpjes steden en niet te vergeten de Adige, de rivier.

In het verleden vaak in deze omgeving geweest, gefietst langs het meer en gewandeld in de bergen en langs het meer. Ook hebben we ooit de Monte Baldo beklommen Zijn wel heel nieuwsgierig wat er verder nog op ons pad komt. Hebben in het verleden al heel veel van Italië gezien, Zijn tot iets voorbij  Napels en Amalfikust geweest en o.a. naar Capri

Blijven hier 3 dagen om wat te fietsen in de omgeving, oa naar Sirmione en trekken dan weer verder.

Vanavond regen, maar we kunnen het gebruiken hoor ik op het nieuws, ook hier in Italië zagen we al het kunstmatig beregenen van de gewassen.

6 mei 2022 Peschiera

Heerlijk geslapen tot 06.00 uur. Wakker geworden door de bevoorrading van restaurant en supermarkt op de camping. Het regent ook nog steeds een hebben geen haast om er uit te komen. Na het ontbijt en douche wordt het misschien droog, zodat we ons plan om naar Sirmione te fietsen kunnen waar maken.

Het blijft regenen en de fietstocht naar Sirmione gaan we niet doen. Besluiten te gaan wandelen naar Peschiera met paraplu.

Het regent niet heftig, dus goed te doen. Gaan het centrum door en Piet heeft trek in ijs, kan ik hem 's nachts voor wakker maken. IJs wordt bij elk "tentje" geserveerd. Ik kies voor koffie en Piet voor ijs. Rusten tevens even uit. Hebben ongeveer 6 kilometer gewandeld.

Het is droog en de zon schijnt een beetje. We zien op de camping alle mensen uit hun "holletje" komen. Wij zitten in onze hut mensen te kijken, zien van alles langs komen. Het is zoiets als, lach en geniet als je de mens beziet! Begrijp dat men ook naar ons kijkt als we met paraplu boven ons hoofd aan de wandel gaan, lachen en genieten.

7 mei 2022 Peschiera

Na een ochtend met motregen werd het langzaam aan zonniger. Zijn aan het einde van de ochtend op de fiets gestapt om naar Sirmione te gaan. Italië heeft fietspaden, maar zal wel Italiaans zijn. Stoppen zomaar, of gaan verder aan de overkant zonder dat er iets aangegeven is. Zijn verwend in NL! In Sirmione moet je de fiets, voor dat je het stadje in gaat, parkeren. Fietsen mogen de stad niet in.

In Sirmione zagen we mensen lopen met giga grote  ijsjes. Er zijn ook heel veel ijszaken, om het andere pand. Piet krijgt ook weer trek, dacht ook, mooi weer, nu heb ik ook wel trek in een ijsje, maar zo'n grote hoef ik niet. Bestel een piccolo. Krijgen we nog een giga groot ijsje, maar was echt een piccolo! Heerlijk ijs, maar hoef verder de hele middag niets meer!

Morgen willen we richting Padua/Padova. In de omgeving zoeken we een CP. Is ook richting Venetië, maar Venetië hebben we in het verleden al bezocht.

8 mei 2022 Peschiera del Garda- Pianiga 140 kilometer gereden vandaag.

Gaan niet vroeg rijden vanmorgen. Eerst de spullen, oprijblokken, stroomkabel en onze "klompen", van blubber ontdoen. Boodschappen doen en tanken. Drinken nog even koffie met wat lekkers en gaan rond 11.30 uur rijden naar Pianiga. De route was niet echt bijzonder te noemen, vlak, dorpjes, winkelcentra en industrie, maar om Padua te bezoeken kiezen we hiervoor. Een CP in Pianiga, paar kilometer van het station. De CP is netjes, water, afvoer en stroom, en dat voor € 9,00. Het geld wordt opgehaald en we krijgen uitleg hoe in Padua te komen. Gaan morgen met de trein naar Padua. Pianiga ligt tussen Venetië en Padua. Venetië hebben we al eens bezocht en nu dus Padua. Morgen weten we hoe het is.

Het is prachtig weer geworden, zonnig en 25 graden. Voor de eerste keer deze reis buiten koffie en wijntje/biertje gedronken.

9 mei 2022 Pianiga met bezoek Padua/Pavova.

Eerst twijfel of we met de camper naar het station gaan of gaan we wandelen. Besluiten om de camper te laten staan en te gaan wandelen, 2,8 kilometer, om met de trein naar Padua te gaan. Op het station kunnen we een kaartje kopen. Heb moeite om het programma van de kaartjes automaat te volgen, vraag aan een jonge man of hij wil helpen. Ook deze Italiaanse man komt er niet uit, nog een keer proberen en het lukt! Was eigenlijk wel blij dat deze Italiaan er ook moeite mee heeft, ben ik toch niet zo dom, hihihi! In 10 minuten waren we in Padua en zoeken eerst de tourist info voor een stadsplan. Lopen richting het oude centrum, maar eerst even rust voor koffie met wat lekkers. Lopen door de Via's, Piazza's, mooie gebouwen, Piazza delle Erbe en de Piazza dei Frutti en nog veel meer, o. a de Basilice del Santo, een bedevaartsoord. Vragen een paar keer de weg naar iets wat we willen zien. Mensen wijzen ons heel vriendelijk de weg naar wat wij zoeken. Eten overheerlijke pizza in een klein restaurantje. Al met al een geslaagde, maar vermoeiende dag. De stappenteller geeft ruim 21000 stappen aan. Is ongeveer 16 kilometer.

10 mei 2022 Pianiga-Chioggia-Ravenna/Mandriole 125 kilometer gereden.

Vandaag rijden we langs Chiogga naar Ravenna/Mandriole, over de Delta del Po. Rijden langs de kust over de SS 309.

Veel dorpen en stadjes, landbouw grond, boomgaarden enz.. ook rijden we langs half drooggevallen meren, waar vissers in hun bootjes bezig zijn en waarschijnlijk op hoogwater wachten. Was een mooie route, mooi weer, ongeveer 27ā°. Vanmiddag al vroeg een CP gezocht, zijn nog moe van gisteren.

Staan op CP met stroom, douche en WC bij een restaurant. Dicht bij SS 309. Morgenverder richting de Ambruzzo. Wij hebben mooie herinneringen aan deze streek o.a. het Grand Sasso enz., heel veel gewandeld en geklommen in het verleden.

11 mei 2022 Ravenna/Mandriole-Trevi 255 kilometer gereden.

Staan op een mooie CP in de bergen van Umbria en kijken uit op het stadje Trevi. Na aankomst, het stadje ingewandeld, smalle steile straatjes met soms trappen. Heel mooi oud stadje wat ons gastvrij ontvangt, gratis CP!

Willen naar omgeving Roseto degli Abruzzi. Reden eerst richting Rimini om langs de kust te blijven, maar de navigatie wil ons steeds naar een andere weg hebben. Hebben op een gegeven moment toegegeven. Beslissing was goed en niet goed, de S3 bis. Goed was de prachtige bergroute over heel veel viaducten, bruggen en door tunnels. Het laatste gedeelte, naar de CP, reden we over een weg met aan weerskanten olijfboomgaarden. Hoe mooi kan dit zijn.......

Niet goed waren de tientalle  wegopbrekingen, waardoor de al smalle weg van 4 smalle banen naar 2 smalle banen ging.

Mooi is weer hoe we nu hier staan in Trevi, de wandeling door het stadje en de kerk en een bezoek aan de kerk. De kerken zijn meestal heel mooi in Italië, maar mijn gedachten gaan altijd naar de mensen die hier in een grijs verleden aan gebouwd hebben en offers gebracht hebben om die pracht en praal mogelijk te maken. Staan hier met 5 campers, Italianen, 1 Belg, en wij dan. Gezellig gesproken met de Belgen.

Het weer was weer prachtig vandaag, 27 graden en zon.

12 mei 2022 Trevi-Pineto/Abruzzen 192 kilometer gereden

Vannacht lekker geslapen in Trevi op een CP. Nog even een praatje met onze Belgische buren en daarna vertrekken we om naar Pineto te gaan. Pineto ligt een paar kilometer ten zuiden van Roseti degli Abruzzi, waar we 12 jaar geleden zijn geweest.

De route ging door de bergen, klimmen, dalen en bochten. Hellingen tot maximaal 12 % dus dat was goed te doen. Was een geweldig mooie tocht  vandaag door dorpjes en stadjes. Zijn gestopt voor koffie, foto moment en boodschappen. Na het boodschappen doen konden we pas lunchen, de muizen lagen dood voor kast en koelkast. Alles is weer aangevuld en we kunnen weer een paar dagen vooruit! Zijn nu op een camping in Pineto. Er loopt een fietspad langs de camping en dat gaan we morgen uitproberen. Eerst morgenochtend een was draaien.

Wil bij deze ook iedereen bedanken voor de reacties en berichtjes, hier op deze site, op facebook of via whats app.