Najaar 2022 2

1 september 2022 Rees

Vandaag een fietstochtje naar Xanten. Xanten is een stadje uit de Romeinse tijd, met een marktplein met rondom oude huizen en heel veel terrassen. Ziet er heel gezellig uit. Ook zijn we in de kerk geweest de St Viktor Dom.

We zijn over de brug gegaan. Heen en terug dezelfde route. Hadden met het veer naar de overkant willen gaan en terug bij Xanten weer over varen. Maar helaas de veren varen niet op donderdag. Tocht was daardoor wel iets langer maar wel heel mooi, langs de Rijn, binnen meren, jachthavens en recreatie gebieden. ook kwamen we door verschillende mooie dorpjes. Ook vandaag was het zonnig en warm!

2 september 2022 Rees

Vandaag hebben we weer iets te vieren! Mijn broer is 71 jaar geworden. Het is een gezellige dag geweest. Ook onze zus en zwager zijn gekomen. Was een mooie zonnige dag.

3 september 2022 Rees naar Mechernich. 177 kilometer gereden.

Gaan vandaag, na een 5 tal gezellige dagen met de familie, weer ieder onze eigen weg. Eerst vanmorgen alles opruimen en nog even koffiedrinken, gaan we weer rijden. Hebben het mooi gehad in Rees, gezellig en met ook mooie fietstochten. Weten dat we richting Luxemburg rijden, maar zien wel waar we komen vandaag.

Staan op een parkeerplaats bij een wandelgebied. Kregen onderweg  nog een flinke regenbui, heerlijk. Hebben deze overnachtingsplaats gevonden op de app van Campercontact. Is een grote mix parkeerplaats, Bruder-Klaus-Kapelle. Er zijn geen voorzieningen. Staan hier met nog een camper.

Voelen ons best even alleen na 5 dagen met de familie. Is even stil en wennen.

Morgen weer verder.

4 september 2022 Mechernich naar Nancy. 294 kilometer gereden.

Heerlijk geslapen op de CP bij Mechernich. Gingen iets na 09.00 uur rijden richting de Bourgogne. Onderweg pauze voor koffie en lunch. Na de lunch zoeken we een CP. Deze is complet. En er volgen er nog twee. Mooie CPs en langs de Moezel, maar helaas. Piet wordt moe, ik ook trouwens. Zoeken een camping in Nancy, en vinden een camping, maar vertrouwen het niet meer. Wie weet ook vol. Rijden langs een Aire, Aires  Villers Clairleu. Parkeren daar en gaan hier slapen. Worden we weggestuurd dan rijden we verder. Het was heerlijk zonnig weer vandaag. Pas gehoord dat men in Frankrijk op parkeerplaatsen mag overnachten. Mag het niet dan staat het met een bord aangegeven.

Hebben nu voor morgen al wat gevonden. Voorkeur heeft Rolampont of door naar Langres.

5 september 2022 Nancy naar Rolampont. 128 kilometer gereden.

Hebben goed geslapen op de Aire, maar wel vroeg wakker door de snelweg. Gisteravond nog een onweersbui en regen. Reden om 08.00 uur weg. Onderweg in Neufchâteau boodschappen gehaald en koffie gedronken met natuurlijk wat lekkers!

Hebben een mooi plekje gevonden langs het water in Rolampont. Het is een Halte Nautique en als CP gevonden op de app van Campercontact. Staan geen borden dat het een CP is en hopen dat we op deze mooie plaats kunnen blijven staan. Staan hier gratis met alle voorzieningen. Na de lunch fietsen langs het Canal entre Champagne et Bourgogne. De Marne stroomt naast het canal. Zijn in de omgeving al meer geweest, Langres en Cascade de La Tuffière bij Rolampont.

De cascade wordt ook wel Source de la Tuffière genoemd.

We zijn heel benieuwd hoe het er bij de cascade uit ziet. Jaren terug was er veel water en was het er adembenemend mooi. Een waterval door het moeras en met het zonlicht door de bomen. Ben bang dat er door de droogte weinig waterval zal zijn.

Vanmiddag langs het canal gefietst tot Vesaignes sur Marne. Konden niet verder i.v.m opgebroken fietspad/ vroeger jaagpad. Onderweg 3 sluisjes met ieder een verval van 2 à 3 meter. Geen scheepvaart gezien! Wel stuwen/waterval in de Marne. Ook mooi om te zien. Het is opvallend dat het gras hier groener is dan in NL. Weilanden met witte koeien in het mooie groene gras.

Ook in Rolampont de boulanger gevonden. Is een klein dorpje/stadje, maar brood bakt men overal!

Was een warme dag vandaag. Op deze CP moeten we zoeken naar een schaduw plekje!

6 september 2022 Rolampont

Vanmorgen eerst naar de bakker voor brood en wat bij de koffie. Dame in/bij de boulanger was niet echt vriendelijk, kon eigenlijk geen bonjour af, maar na dat ik het zei, mompelde ze wat. Vroeg ook niets, gewoon stommetje spelen en ze keek ook heel nors. Vroeg haar of ze ziek is. Nee, was het antwoord. Vertelde wat ik wilde hebben en het werd geleverd en ik heb betaald. Heb me voorgenomen om morgen te vragen of ze boos is.

Vanmiddag op de fiets naar de Tuffière, paar kilometer fietsen en verder wandelen. Het is voor de derde keer dat we hier komen en wat we verwacht hadden is inderdaad waar, door de droogte minder mos en water en daardoor voor ons minder mooi. Misschien hoort het te veranderen, maar eerste aanblik was schrikken. Dor en droog. 14 jaar geleden groen mos en veel water.  Plaats ook een paar foto's uit 2008. Kwaliteit van die foto's zal iets minder zijn, maar geeft een indruk toen!

Lieve mensen, heel erg bedankt voor jullie berichtjes/reacties op deze site!!!

Foto's 2008

7 september 2022 Rolampont

Lagen gisteravond net in bed en het begint te bliksemen en te onweren, het ging achter elkaar door. Het ging ook flink regenen. Zijn inslaap gevallen en vanmorgen was het weer droog en zonnig.

Piet is brood en wat bij de koffie gaan halen bij een andere bakker. Het was er druk en gezellig!

Na de koffie op de fiets via het canal naar Langres! Na een paar kilometer komt de eerste bui. Bespreken, wat gaan we doen.....terug of door. Zijn door gegaan met regencape aan. Na een paar minuten was het alweer droog, warm en zonnig! Zijn door de stad gewandeld, in de kerk geweest enz., na een flinke klim om naar het plateau van Langres te komen. Heftig! Terug was het simpel, afdalen, maar wel voorzichtig.

Terug weer een flinke bui!  Bij de camperplaats zien we dat we buren hebben, een camper uit NL. Gezellig even een praatje. "Thuis" komende is het weer even droog. Drinken wat en zetten de fietsen op de camper. Morgen gaan we weer verder, Dijon of Beaune.

Nu regent het weer, maar zitten binnen aan een wijntje/biertje.

Nu in de avond regent het nog steeds. Is en was nodig, maar hier in Frankrijk is het gras groener dan in NL. Waarschijnlijk toch iets meer regen geweest of is het gras bij de buren altijd groener?