Voorjaar 2024 eerste week

Zaterdag 27 april 2024 Meppel. 186 kilometer gereden.

Wat een mooie zonnige Koningsdag zou worden is een dag die begint met veel regen en 9°. Toch gaan we rijden richting Noord-Duitsland. Zien wel waar we vanavond komen.

Tot Putten hebben we snelweg gereden. Zijn nadien N wegen gaan rijden. Gaat niet snel, meer een "fietstochtje" met de camper, door de Flevopolder en langs de bloeiende tulpenvelden. Kwamen langs Kampen, Hasselt en Zwartsluis. In Zwartsluis even gestopt om oranje tompoucen te kopen. Dat is weer het leuke van N wegen, komt men door of langs gezellige plaatsen.

Toen wij Meppel naderden hebben we een CP gezocht. Staan bij de jachthaven. CP ziet er prima uit en besluiten 2 nachten te blijven en morgen Meppel te bekijken.

Zijn toch vanavond de stad nog even in gegaan. Geen muziek of optredens, zelfs niet in de cafés.Heel veel aangeschoten/dronken mensen, vervuilde straten met heel veel plastic en blik. Was geen doorkomen aan.  Versiering werd al opgeruimd. Snel weer naar de camper gegaan. Morgen gaan we verder!

Zondag 28 april 2024 Meppen. We hebben 94 kilometer gereden.

Om 10.30 uur vertrekken we uit Meppel, na de ochtendrituele zoals water laden en lozen, kiezen ervoor om weer binnenwegen te rijden. Ons eerste doel was 25 kilometer verder te gaan naar Herzlake, maar vonden een plek in Meppen, Duitsland. In 2016 al eens op de fiets geweest vanuit Zwartemeer via het natuurgebied Bargerveen. Een prachtig natuurgebied!  Het is prachtig zonnig weer, 23°, wel een flinke wind.

Staan naast de CP, omdat deze vol is, op een parkeerplaats. In Duitsland mag dat of er moet een verbodsbord staan dat je er niet mag overnachten. We kunnen wel stroom pakken, maar de zonnepanelen doen goed hun best, de accu is vol!

Nog even de stad doorgelopen en gezocht naar plekken van herkenning. Komen wel wat herinneringen naar boven, maar niet zoveel dat we de weg naar centrum konden vinden. Even vragen en we waren er.

Staan dichtbij de Ems.

Maandag 29 april 2024  Herzlake. We hebben 28 kilometer gereden.

Was de eerste paar dagen even wennen in de camper. Hadden veel spier/ gewrichts pijn ivm met sjouwen om de camper te laden. Men is in ons appartement, net deze weken, de lift aan het renoveren en 2 trappen aflopen met zware tassen zijn we niet meer gewend. Hadden al een en ander in de garage gezet dus dat scheelde al wel.

Nu gaat het wel weer goed met ons gelukkig!

Staan op kleine CP in Herzlake dichtbij het riviertje de Hase. Is water en afvoer. Geen stroom, maar met zon hebben we voldoende om onze dingen te doen.

Vanmiddag op de fietsgestapt om een rondje te rijden via knooppunten. Even bekijken hoe we starten en dit was even een dingetje. Zijn via knooppunten en door bossen en langs landerijen over fietspaden naar Holte gefietst, klein rustig dorpje met een kerk en een kroeg. Onderweg vriendelijke mensen die groeten met "moin" , kennen dit van onze vorige reis in 2016. Is zoiets als goedendag.

23 kilometer gefietst. Met heerlijk zonnig weer!

Op de CP praatje met de NL en Duitse buren. Drankje drinken, eten koken enz. en de dag is weer om!

Dinsdag 30 april 2024 Herzlake.

Werden vanmorgen wakker met de regen op het dak. Werd al snel droog en zonnig. Hebben de zon nodig om stroom te gebruiken en als het kan ook 220. Haarföhnen, koffie zetten en telefoons opladen. Is weer gelukt. Staan op een CP zonder stroom!

Vanmorgen even een paar boodschappen gehaald. Bij de kassa werd iedereen fijne feestdag gewenst. Dachten o ja morgen 1 mei, dag van de arbeid. In Duitsland een vrije dag! Morgen de winkels dicht. Geen probleem, gaan we na onze fietstocht nog even een paar dingen halen, o.a geschilde asperges.

Mooi fietstochtje via knooppunten naar Hasehünne. Overal fietspaden, langs een weg, door bos, rond een meertje en door het centrum van Hasehünne. Hasehünne is een gezellig plaatsje met een hoofdstraat met terrasjes, en is een wat grotere plaats dan Herzlake waar wij op de CP staan. In Hasehünne natuurlijk een heerlijk ijsje gegeten Terug raken we de route even kwijt, maar met telefoon en kaart toch de weg gevonden en onze boodschappen gehaald. 20 kilometer gefietst met heerlijk zonnig weer, weer iets warmer dan gisteren, 26 °. Buiten ons drankje gedronken.

Woensdag 1 mei 2024 Herzlake

Vandaag ons laatste fietstochtje in Herzlake. Zijn nu totaal in 3 richtingen gefietst. Vandaag langs de Hase, een rivier, door het bos en langs de weg naar het  Stift Börstel. Is prachtig weer, rond 27° en dat zijn we niet meer gewend. Zijn erg moe van dit fietstochtje over begaanbare en bij onbegaanbare fietspaden door het bos. Was voor deze "oude sokken" zwaar fietsen. Wel mooie route door het bos.

Heerlijk asperges gegeten met toebehoren. Wijntje er bij.

4G is niet erg sterk in deze omgeving, site van jouwweb moeilijk te bewerken. Bovendien hebben we een oude laptop meegenomen om foto's op de site te plaatsen. Dit ivm diefstal in 2023 in Sitges, Spanje.  Hebben wel een nieuwe maar deze thuisgelaten. Foto's worden hierdoor minder goed gerangschikt op de site. Volgende keer beter!

Donderdag 2  mei 2024 Grasberg. Wij hebben 134 kilometer gereden.

In Herzlake vanmorgen eerst wat boodschappen gedaan en via binnenwegen hier naar Grasberg gereden. Kwamen dwars door Bremen en dat was van stoplicht naar stoplicht. Waren om 15.00 uur op de CP.

Het is een CP van de gemeente, gras, bomen en midden in het dorp. Alles aanwezig zoals water en afvoer en stroom voor paar €'s. Morgen even rondkijken in de omgeving.

4g is hier beter en het rangschikken van de foto's daardoor ook gelukkig!

Vrijdag 3 mei 2024 Grasberg.

Gister prachtig weer 27°, maar nu een stuk koeler 17°, en halfbewolkt.

Gaan vandaag deze plek verder ontdekken en morgen met de bus naar Bremen. Waren er in 2016 ook een paar keer. Wilden eerst doorgaan, maar Bremen trekt toch. Rond de "stadsmuziekanten" stonden toen in de omgeving veel hekken! Morgen hopen we op beter zicht op de bezienswaardigheden.

Grasberg is een mooi plaatsje, rustig met een grote buitenwijk met prachtige huis. Zagen een kerk en het raadhuis, een bank, kapsalon en 2 lege bakkerijen. Verder niet veel te beleven. Uitrusten met een boek en bladen voor de camper. Natuurlijk met wat lekkers bij de koffie en thee en een praatje met de camperburen.